Translate

יום שבת, 16 בנובמבר 2013

דיאטה מהירה מאוד.....האמנם?

       "אדם הוא מעט ממה שנולד עימו, והרבה ממה שהוא עושה מעצמו  "
                                              -אלכסנדר גרהם בל-
 
 האם יש כזה דבר דיאטה מהירה מאוד, איך נוכל להגיע לשם?!
 
כמה רכיבים במוצר מזון?
 
אם נציב אל מול מראה את האנושות כולה (אחד אחד כמובן) בדגש על אנשי המערב, רובנו נסיק מייד כי איננו מרוצים ממה שאנו רואים, בד"כ ממשקלנו, ולמה ? כי א נ ח נ ו   מ ב ו ל ב ל י ם ,  כולנו מסכימים פה אחד שבשל לחצי המציאות בה אנו חיים ,  נעדיף את הזמן הפנוי שיש לנו לא לבלות במטבח, אז קמו "חכמים", אמרו ועשו, לקחו את המזונות שלנו , עשו בהם "הוקוס פוקוס", ארזו אותם יפה יפה והניחו על המדף, איך אפשר בלי פרסום?? תאכל את זה תהיה חזק....., תאכל את זה תהיה רזה...., תשתה את ההוא תוכל לטוס לירח........ ועוד סיפורי אלף לילה ולילה.
 
לא צריך אינטליגנציית על בשביל לקרוא מה כתוב על גב מוצרים ארוזים ולהבין ממה שלא מבינים שזה לא בדיוק מה שזה..
בואו נעשה ניסוי פשוט: אני בטוח שבכל בית או מקום עבודה מסתתר לו איזה סוג של חטיף אנרגיה (ממש אנרגיה) , החזיקו אותו כך שהכיתוב "רק 99 קלוריות" יופיע מולכם, יופי, עכשיו לקטע היותר מעניין, היפכו את המוצר וחפשו את רכיביו, יפה, נכון שמענין? מה הבנתם? כלום או כמעט כלום, פה הבעיה, אנחנו לכאורה חיפשנו "חטיף" בין הארוחות או "אנרגיה"  באמצעות צירוף של שיבולת שועל עם מיני אגוזים וקיבלנו במקום או בנוסף עוד "חברים" שהגוף שלנו לאורך זמן כנראה לא יאהב, אז ככה זה נראה, אנחנו אוהבים את המזון שלנו ארוז, קל להכנה והכי חשוב חוסך בזמן,  5 דק' במיקרו, קטשופ, מיונז ויושבים לאכול, תענוג, שלא תבינו לא נכון, הזמן הפנוי שיש לנו הוא מצרך נדיר בעולם מטורף, אבל אפשר גם אחרת, אפשר פרות, ירקות, ביצה על סוגיה מכינים חיש קל, ירקות חותכים או לא, סתם דוגמה שאפשר גם אחרת.
בקיצור, לא מומלץ לקנות אריזות מוצרים כשכמות הרכיבים על גב המוצר גבוהה מדי ,תלוי במוצר, אין זו הדרך לדיאטה מהירה מאוד.
 
 
 
 
 
דיאטה לחיים
 
האם יש כזה דבר דיאטה מהירה? שאלה שהתשובה עליה היא מאוד יחסית, תלוי בכמה גורמים נתמיד, כמה ידע נצבור וכמובן מה ועל מה אנו רוצים או יכולים לוותר! חייבים לזכור שבאמצעות שילוב אינדיבידואלי של כמה שיותר גורמים , כך נראה את השינוי במהרה.
כמה סוגי דיאטה קיימים?! מליון?! לדעתי יותר, וכנראה שכולם מכוונים לאותו הדבר בסופו של דבר:
1.   דל שומן ודל פחמימות
2.   מאוזנת - חלוקה של שומן , פחמימות וחלבונים במידה מכל סוג.
3.   דל פחמימות
 
לא נכנס כאן להסברים מהי כל  דיאטה או דיאטה שהיא בעצם סגנון חיים,  את זה אפשר לקבל אין ספור בשלל אתרים,
אני מנסה להעביר הסתכלות על איך אפשר לשלב בין גורמים ולשנות את עצמנו בראש ובגוף כמובן מתוך הסתכלות ובחינה עצמית של שנים ,ברמה כללית של הרגשה עצמית ולא מדעית.
 
ברמה הכללית קלוריות מגיעות משומן, חלבונים ופחמימות, גופנו מעדיף מסיבות ברורות לשרוף אנרגיה מגלוקוז, מפחמימות ולא מחומצות שומן קיטונים, בשל אופי התזונה כיום, את הפחמימות אנו מקבלים בעיקר מקמחים על מוצריו אח"כ מפרות ולבסוף מירקות, גם במוצרי חלב יש טיפה.
יודעים או לא, עובדה, יותר מדי פחמימות  =  השמנה , ולמה יותר מדי,  גלוקוז (תוצר של פחמימות, זוכרים), נאגר בשני מחסנים מוגבלים בגוף, כבד ומערכת השרירים, בשביל שנוכל  לפתור בעיות סבוכות של היום יום באמצעות מוחנו ובכדי שנוכל ללכת ,לנשום, לרדוף אחרי ילדנו או בקיצור לחיות (ללא פעילות ספורטיבית),הגוף משתמש בגלוקוז המאוחסן בכבד, ולשם כך לא צריך הרבה פחמימות,  בבואנו לבצע פעילות ספורטיבית עצימה לדוגמה : ריצה, רכיבה על אופניים או כל פעילות שתרים לנו את הדופק אל בין ה 60-95% (אל תתפסו אותי על דקויות), מקור הגלוקוז יגיע מהשרירים, או יותר נכון מהשריר הפעיל, האדם הממוצע שאינו פעיל ספורטיבית לא צריך יותר מכמה עשרות גרם פחמימות (לא יותר מ 50 לדעתי), אך בפועל הצריכה היומית הממוצעת היא פי כמה וכמה יותר מכך, מה אנחנו מבינים שאט אט נוצרים עודפי שומן מנוכחות מוגזמת של גלוקוז בדם ולאורך השנים באופן הזה גם הגוף הופך להיות עמיד לאינסולין על כל המשתמע לצערי.
 
קבלנו מושג כללי מה קורה כשאנו "מתפראים" עם מיני לחמים ומאפים, חטיפים (עתירי E למיניהם) ומשקאות ממותקים ,אנו פשוט נעשים רעבים תמידית ומה קורה כשאנו רעבים תמידית אנו אוכלים וחוזר חלילה, מוכר לכם?! ישיבה בסלון עם קו אקספרס למקרר ולמזווה,  רק שמגיעים לגיל חמישים ,או לא עלינו, לפני ,גם נפתח קו אקספרס פתוח לארון התרופות (סליחה על ההומור השחור).
 
התזונה שאני בחרתי לעצמי היא בסגנון "פליאו" , דל פחמימות וכן הרבה שומן רווי, הבחירה הגיע ממקום של הקשבה , קריאה , למידה ובסופו של דבר של הרגשה עצמית ושינויים פיזיולוגיים , אין בבחירתי את התזונה ,שום ניסיון לשכנע, אני בדעה כפי שציינתי שכל אינדיבידואל יעשה את הבחירות לעצמו ביחס לדרישה ולתוצאה, רק לידע כללי מנסיון אישי, סגנון תזונה זה יוביל לדיאטה מהירה מאוד באופן יחסי לשיטות הדיאטה השונות, בדוק!!
 
ציינתי מעלה שבעת פעילות גופנית, עדיף מאומצת וארוכה,  הגוף בעצם פונה ל"מחסן" אנרגיה שבשרירים , בעת הפעילות המאגר מתרוקן וכך נוצרת תחלופה, אנו מסיימים את האימון ומתחדשים בפחמימות , בירידה לרזולוציות ניתן לחשב כמובן פחות או יותר כמה פחמימות אנו צריכים "להעמיס" ביחס למה ששרפנו באימון הקודם, וראו איזה פלא כשאנו מדייקים יותר בכמות הפחמימות אנו נראים ומרגישים טוב יותר, כמובן בשלוב של מזונות משלימים.
 



אני שומע המון על אנשים שמאמצים סוגי דיאטה שנולדו לכשלון מראש, "דיאטת 500 קלוריות", "דיאטת סנדוויצ'ם", "דיאטת ירקות" ועוד מיני דיאטות שכאלה, לכאורה אוכלים מעט לדיאטה מהירה מאוד, אך ההיפך הוא הנכון, אז עצתי להיות ריאלים , לא להרעיב ולהכאיב לגוף, הרעיון לסגל סגנון תזונה שיהיה לנו נוח איתו בטווח הארוך ושארסנל המזון הנדרש לכך יהיה תואם כמה שאפשר למוצרים שנצרכים בסל הקניות המשפחתי, לא למהר להנחית על הגוף מהלומות, יש לקרוא על הדיאטה , יש פורומים נהדרים וקבוצות בפייסבוק ,שהחברים תומכים ונתמכים, להזכירכם ככל שאוכלים פחות כך חילוף החומרים שלנו מאט את עצמו ולמעשה מקבלים פעולה הפוכה או סטטית של אי ירידה במשקל, יש להבין את המשמעויות של המשחק עם מרכיבי התזונה, פחמימות, שומנים וחלבונים, מה מתרחש כשמעלים או מורידים.
 
דיאטה וספורט, דיאטה מהירה מאוד!!

באופן מוכח, כשפנינו לשרוף קלוריות ולהרזות, הריצה היא צרכנית הקלוריות הגדולה ביותר, כלל האצבע הוא שעל כל קילומטר ריצה הגוף צורך קלוריות כמשקל גופנו לדוגמה, אם אני שוקל 80 ק"ג, בריצת 10 ק"מ אשרוף 800 קלוריות, בהליכה זה הרבה פחות, ביומכניקת הריצה היא אינה פשוטה, אמנם "נולדנו לרוץ" אך לא נולדנו להשמין, יש להסתגל בהדרגה ולדעת שגופנו מוכן למאמץ (לב, ברכיים), בעת ריצה להבדיל מהליכה, גופנו בכל פעם מועמס על רגל אחת, פשוט לכאורה, אך לא קל, במיוחד שהפעולה חוזרת על עצמה  אלפי פעמים, ההתאוששות מריצה היא ארוכה מהליכה נאמר, מאחר ומערכות הגוף עבדו דרסטית קשה יותר ובהתאמה הגוף דורש משאבי אנרגיה לשיקום, ההתאוששות מאימון ריצה עצים לוקחת 48 שעות, וככל שנעבוד בדופק גבוה לטווח זמן ארוך יותר חילוף החומרים שלנו ישתפר, הרי זה מובן , הגוף שלנו הוא כמו תחנת כוח, כשהדופק עולה , הגוף מתכנס לטובת הפעולה, הכל זז מהר יותר, הדם מזרים חמצן ומינרלים לשרירים הפעילים , כל מערכת הלב ריאה שהיא בעצם "יורה" פנימה והחוצה חומרי בעירה ופסולת, מרשים, וכשזה קורה באופן קבוע, החילוף חומרים שלנו הופך ל"משומן" היטב והגוף בעצם משתמש כי הוא צריך  ב % גבוה יותר ממרכיבי המזון שאנו צורכים.
 
יש אפקט פסיכולוגי בעייתי אצל ספורטאים, אני קורא לו "אפקט הפיצוי", בתום אימון אנו חשים דחף ובטחון לבלוס יתר על המידה מזונות  עתירי פחמימות , זה נובע מחוסר ריסון עצמי אך בעיקר זה נובע מחוסר הבנה את המזון שאנו אוכלים והשפעותיו.
כמה פעמים שמענו על אנשים שמתאמנים לריצת מרתון מתלוננים שהם על אף האימונים המפרכים לא יורדים במשקל או לא יורדים בהתאמה לנפח האימונים, בפן המקצועי הכוונה לירידה ב % שומן ולא ב % שריר.
 
שילוב  של ספורט ותזונה הוא שילוב מנצח לכל המעוניין בדיאטה מהירה מאוד ,  חייבים לזכור שגופנו חייב להסתגל לפעילות ספורטיבית בדופק גבוה, יש בהדרגה ובהכוונה לבצע את הפעילות שבחרנו לנו ,לבדוק מדדים של הגוף בכלל ושל הלב בפרט, שלא תהינה "הפתעות" לא נעימות, מה שמגיע מהר גם הולך מהר, ברגע שנסתגל לתחום פעילות ספורט עצים נוכל ע"י ניסוי ותהייה ללמוד את צרכי הוצאת האנרגיה הדרושה וצריכת מרכיבים לתחזוקת השרירים , גם חשוב שיהיה לנו את היכולת והסקרנות ללמוד את הוויית התזונה שבחרנו, לקרוא, לשאול ולשבור מוסכמות, להפנים שלא תמיד מה שעושים כרגע הוא הטוב ביותר, "לצאת מהקופסה".




סבלנות והתמדה תוביל בוודאות לתוצאות, התוצאה תראה בפן הפיזי-משקל, מדדים , בפן היום יומי-  יכולת פיזית של גמישות ותנועתיות, פתאום מצליחים לטפס מדרגות בקלות יחסית , להרים את  ילד/ה ,הנכד/ה בלי שייתפס הגב, חוזרים כמה שנים אחורנית ובעצם מבינים שזו לא דיאטה אלא  דרך חיים, ומכאן השמיים הם הגבול.
 
בתאבון, שתהיה לכולנו דיאטה מהירה מאוד.., נתראה בפוסט הבא, וכמובן שאם אהבתם, תנו גם לאחרים, שתפו.
נכתב ע"י שרון וכטל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה